Deviatakov na budúci týždeň potrápi monitor

10.03.2012 Celý región

Bratislava 9. marca (TASR) – Budúcu stredu (14.3.) čaká deviatakov na základných školách monitor z vyučovacieho jazyka a matematiky. Tento rok v testoch pribudnú úlohy zamerané na čítanie s porozumením, a tak dostanú aj viac času na ich riešenie. Deviataci sa najprv potrápia so slovenčinou, matematika príde na rad ako druhá.

"V oboch predmetoch predlžujeme žiakom čas na riešenie o desať minút oproti minulému roku. To znamená, že na riešenie testov zo slovenčiny budú mať žiaci 60 minút, na test z matematiky 70 minút," povedala pre TASR riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) Romana Kanovská. V teste zo slovenčiny žiakom pribudne päť úloh, dokopy ich tak bude 25. Rezort chce počas Testovania 9 u deviatakov overiť čítanie s porozumením, keďže práve čitateľská gramotnosť sa ukázala v medzinárodnom hodnotení PISA v roku 2009 ako ich slabina. "V čitateľskej gramotnosti sme pod priemerom krajín OECD. Aj to sú dôvody, pre ktoré venujeme problematike čitateľskej gramotnosti, resp. čítaniu s porozumením takú veľkú pozornosť aj v našich národných testoch," zdôvodnila Kanovská.

V testoch z matematiky sa tento rok väčší dôraz kladie na úlohy, ktoré sú bližšie bežnému životu. "Týmito úlohami chceme overiť, ako žiaci vedia matematický aparát tvorivo použiť, aplikovať aj v neznámych, nie typicky školských situáciách. V testoch z matematiky bude zjavnejšie, že už overujú aj matematickú gramotnosť, nie iba naspamäť naučené algoritmy," objasnila riaditeľa ústavu, ktorý zodpovedá za priebeh testovania.

Podľa Kanovskej má byť výsledok testovania pre žiaka spätnou väzbou, s akými vedomosťami a zručnosťami opúšťa základnú školu. "Žiak sa dozvie, ako bol z testovaných predmetov úspešný v porovnaní so všetkými deviatakmi na Slovensku. Jeho pozícia v percentilovom rebríčku mu povie, či patrí medzi najlepších, priemerných alebo slabších žiakov," doplnila. Na výsledky monitora v súčasnosti prihliada pri prijímacom konaní už skoro každá stredná škola.

Výsledky Testovania 9 podľa riaditeľky NÚCEM ukážu aj učiteľom, ako pripravili svojich žiakov na výstupe zo základnej školy a ako môžu ďalej skvalitňovať svoje vyučovacie metódy. Základné školy zistia, ako sú na tom v porovnaní s inými školami. Riaditeľka bratislavskej Základnej školy s materskou školou na Odborárskej 2 Ľubica Daneková hovorí, že výsledok testovania škole poskytuje spätnú väzbu, no nie je vždy smerodajný. Niektoré ročníky sú totiž podľa nej lepšie, niektoré slabšie. "Nás veľmi trápi, že nám hlavne v rámci Bratislavy zoberú najlepších žiakov osemročné gymnáziá a my potom vlastne pracujeme v tých bežných základných školách s deťmi, ktoré nám zostanú. Takže výsledky sú niekedy lepšie, niekedy sú horšie," povedala pre TASR. S tými minuloročnými však boli spokojní.

Deviataci na Základnej škole Malokarpatské námestie 1 v bratislavskom Lamači sa budú v rámci prípravy na monitor učiť v pondelok a utorok budúceho týždňa (12. a 13.3.) len matematiku a slovenčinu. Zástupkyňa riaditeľky Mária Imrichová hovorí, že žiaci sa na testovanie pripravovali v rámci popoludňajšieho doučovania, na ktoré mohli využiť aj vzdelávacie poukazy.
 

Vyberte región